Svar: Jerntilskud til præmature
14. januar 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Tvillingemor
Tak for dit korte og præcise spørgsmål :)
Anbefalingerne for jerntilskud til præmature børn er følgende:
Jerntilskud startes 6 uger efter fødslen. Der kan være andre anbefalinger fra neonatalafdelingen, og så skal disse følges.
Ved fødselsvægt under 1500 gram gives ca. 8 mg jern dagligt til barnet er 12 måneder
Ved fødselsvægt mere end 1500 gram gives ca. 8 mg jern dagligt til 6 måneder.
Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have 1⁄2 dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.
Præmature har generelt mindre jerndepoter, og større behov for jern pga. hurtig tilvækst, sammenlignet med mature børn. Derfor anbefales det at give jerntilskud til alle præmature (født før <37 gestationsuger) - også ved FV over 2500 gram.
(Dette er citat fra Ernæring til spædbørn og småbørn, - en håndbog for sundhedspersonale, SST 2019).
Da dine børn begge vejede under 1500 gram ved fødslen, så skal de altså tilbydes dagligt jerntilskud, til de er 12 måneder gamle. Jeg vil anbefale dig, at du starter op igen, men er du i tvivl, kan du også drøfte det med jeres læge eller med neonatalafdelingen, hvor de har været indlagt, hvis I stadig går til kontrol der :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske